048 3211 211
048 3211 211
x

Poruchy spánku - čo nám pomôže k lepšiemu spánku?

Domov >Blog > Poruchy spánku - čo nám pomôže k lepšiemu spánku?
blog_post_Zdroj ilustračného obrázka: freepik.com

Oct 31, 2017

Poruchy spánku - čo nám pomôže k lepšiemu spánku?

To, že spánok je liekom, ktorý nelieči iba naše telo aj myseľ si ľudia odovzdávajú medzi sebou už dlhé stáročia. Spánok je každodennou súčasťou nášho života už od narodenia.

Vďaka spánku sa naše telo dokáže v noci zregenerovať z celodenného stresu, ťažkostí a okolností, ktoré za deň prežilo a pôsobili na neho. Pokiaľ hovoríme o tele, tak jeho neoddeliteľnou súčasťou je ľudská psychika a myseľ, ktorá v spánku relaxuje a regeneruje sa rovnako ako telo.

V súčasnosti sa asi každý tretí človek sťažuje na poruchy spánku alebo nespavosť.

Najčastejšie sa pri poruchách spánku rozprávame o týchto dvoch: nespavosť a spánkové apnoe.

Nespavosť

Nespavosť je stav, kedy má človek problém s večerným zaspávaním v pomerne krátkej dobe alebo vtedy, keď sa počas noci budí a nedokáže mať celistvý pokojný spánok, rovnako sa môžu vyskytnúť aj problémy s predčasným zobúdzaním sa ráno. Chronickou nespavosťou údajne trpí každý desiaty dospelý a každý tretí človek má nejaké skúsenosti s poruchou spánku. Pátranie po príčine býva zdĺhavé a nemusia ju odhaliť ani lekárske vyšetrenia. Pokiaľ hovoríme o chronickej nespavosti spravidla ide o poruchu spánku, ktorá trvá dlhodobo.

Spánkové Apnoe

Je medicínsky problém ku ktorého diagnostike je potrebné komplexné zhodnotenie viacerý fyziologických funkcií a vyšetrení. Spánkové apnoe sa na Slovensku vyskytuje minimálne u dvoch percent dospelej populácie. Vo svojej podstate je spánkové apnoe problémom regulácie dýchanie, ktoré sa vyznačuje minimálne desať sekundovým trvaním s opakovaním sa minimálne desaťkrát za hodinu spánku.

Čo nám pomôže k lepšiemu spánku?

  • Podľa toho o koľkej chodieva spávať by sme 4 – 6 hodín pred spánkom mali obmedziť konzumáciu kofeínu a to hlavne v pití kávy a silných zelených alebo čiernych čajoch.
  • Na večeru by sme mali vynechať ťažké jedlá aby náš žalúdok a organizmus nebol zaťažený trávením tohto jedla.
  • Pred spaním by sme mali vyhnúť užívaniu alkoholu pretože, ten kvalitu spánku zhoršuje.
  • V spálni by sme nemali mať zapnutú elektroniku ako je televízia, notebook alebo tablet, ktorá nám ťahá a namáha zrak. Spálňa by mala byť používaná iba na spánok a pohlavný život.
  • V spálni by sme mali minimalizovať dopad svetla z vonku rovnako aj hluk.
  • Teplota v spálni by sa mala pohybovať od 18 – 20°C aby bol spánok kvalitný.
  • Pomôcť ku kvalitnému spánku môže aj to, že každý deň v týždni aj počas víkendu by sme mali chodiť spávať v približne rovnakú hodinu.

Pokiaľ už trpíte nejakou poruchou spánku alebo nie pomocou dodržiavania týchto zásad si svoj spánok môžete skvalitniť.

Naši lekári sú Vám pripravení poradiť v otázkach Vášho zdravia vždy, keď ich budete potrebovať a to NonStop.