048 3211 211
048 3211 211
x

Výživové doplnky - vitamíny, ktoré nám pomáhajú na jeseň.

Domov >Blog > Výživové doplnky - vitamíny, ktoré nám pomáhajú na jeseň.
blog_post_Zdroj ilustračného obrázka: freepik.com

Nov 13, 2017

Výživové doplnky - vitamíny, ktoré nám pomáhajú na jeseň.

Počas jesenných sychravých dní, ktoré vplývajú na náš organizmus je naše telo ochudobňované o vitamíny, ktoré mu boli ponúkané v lete hlavne zo stravy pestrej na sezónnu zeleninu a ovocie, ktorá je v jesenných dňoch obmedzené. Preto je dôležité aby sme pri predchádzaní chorôb a udržaní zdravia niektoré vitamíny telu dopĺňali pomocou výživových doplnkov – vitamínov.

VITAMÍN C

Vitamín C je označovaný aj ako kyselina L askorbová. Jeho zloženie je rozpustné vo vode. Rovnako je dôležitým antioxidantom a podporuje vstrebávanie ťažkých kovov. V tele je pomocníkom aj pri vytváraní kolagénu, ktorý sa stará o zdravé ďasná a cievy v našom tele. Zlepšuje aj vstrebávanie železa v našom tele a bráni vzniku karcinómov z dusičnanov, ktoré prijímame v strave.

Vitamín C v tele pomáha hojeniu rán, popáleninám a krvácajúcim ďasnám. Preventívne pôsobí na vznik bakteriálnych a vírusových ochorení. Pomáha pri aktivácii imunitného systému a predchádza vzniku skorbutu (choroba vyvolaná nedostatkom vitamínu C). Väčšina živočíchov si vie samo syntetizovať vitamín C my ho musíme prijímať v potrave.

Vitamín C sa vyskytuje v strave predovšetkým v ovocí a zelenine, ako sú citrusové plody, kiwi, brokolica, jablká, ríbezle, petržlen, paradajky či šípky. Priemerná denná hranica príjmu vitamínu C je 100 mg na osobu. Toto číslo sa samozrejme mení na základe veku a pohlavia, nie však výrazne.

Pokiaľ nemáme v jesenných dňoch príjem vitamínu C zo stravy vieme ho telu doplniť pomocou výživových doplnkov, ktoré sú na našom trhu a vitamín C ponúkajú v tabletovej alebo práškovej forme.

VITAMÍN D

Vitamín D patrí medzi vitamíny, ktoré sú rozpustné v tukoch. Patrí do skupiny kalciferolov, ktoré v tele regulujú metabolizmus vápnika a fosfátu. Môže byť v tele skladovaný v pečeni a koži, pomocou, ktorej v letných mesiacoch preniká do nášho tela, keď sme vystavení slnečnému žiareniu.

Vitamín D v tele napomáha metabolizmu vápnika a fosfátu a udržaniu ich rovnováhy v tele, v črevách podporuje vstrebávania práve týchto dvoch látok a v obličkách podporuje ich reabsorbciu. Je dôležitý pre tvrdosť kostí a zubov, preto je vhodným doplnkom výživy u detí, ktoré sa vyvíjajú a rastú. Dokáže čiastočne neutralizovať toxické účinky olova a ďalších ťažkých kovov.

Vitamín D sa vyskytuje prevažne v potravinách živočíšneho pôvodu a to hlavne v rybách. V menšom množstve sa nachádza mäse, mlieku a mliečnych výrobkoch, ale aj vo vaječnom žĺtku a avokáde. Pre dospelého človeka je primeraná denná dávka 4 000 IU.

Pokiaľ nemáme v jesenných dňoch príjem vitamínu D hlavne zo slnka ako v lete vieme ho telu doplniť pomocou výživových doplnkov, ktoré sú na našom trhu hlavne v kapsulovej forme.

VITAMÍN A

Vitamín A je rovnako ako vitamín D rozpustný v tukoch. Vitamín A má vysokú citlivosť na svetlo a kyslík, preto ho uschovávajte v pôvodnom balení z lekárne. Vzniká z provitamínu A čiže z betakaroténu a pre naše telo je účinný aj ako antioxidant.

Vitamín A sa dokáže v organizme uchovať dlhodobo najmä v pečeni, pľúcach a obličkách. Pozitívne vplýva na rast, dozrievanie a vývoj epitelových tkanív a reprodukciu (hlavne v tehotenstve pre plod). Jeho pozitívny vplav je známy aj pri udržiavaní dobrého stavu oka. Vitamín A nás ochraňuje aj pred poškodením slizníc v dýchacej a tráviacej sústave. Je nevyhnutný pre rast a regeneráciu bunečnej membrány.

Vitamín A sa vyskytuje v morských rybách a mliečnych výrobkoch. Ako provitamín A čiže betakarotén sa vyskytuje zelenine a ovocí ako je mrkva, špenát, brokolica, marhuľa či melón, z ktorých sa v tráviacej sústave mení na Vitamín A. Odporúčaná denná dávka je 3 000 IU pri dospelých mužoch 2 300 IU pri dospelých ženách, pokiaľ je žena tehotná odporúčaná denná dávka sa zvyšuje.

Pokiaľ na jeseň nemáme dostatočný príjem vitamínu A hlavne zo stravy ako v lete vieme ho telu doplniť pomocou výživových doplnkov, ktoré sú na našom trhu hlavne v kapsulovej forme podobne ako pri vitamíne D.

Pri užívaní výživových doplnkov neprekračujte odporúčanú dennú dávku, nakoľko pri niektorých vitamínoch je možné predávkovanie sa a vznik hypervitaminózy.

Naši lekári sú Vám pripravení poradiť v otázkach zdravia, ako aj otázkach užívania liekov a výživových doplnok NonStop.